PROVA PÅ BLÅSINSTRUMENT - Nya Läroverket, ht 2011

Bakgrund
• Att ge barnen kunskap om trä och blecksblåsinstrument.
• Att arbeta med hela år 3
• Eleverna skall få chans att visa upp sig i ett musikaliskt sammanhang.
• Att tillsammans kunna skapa musik, rytm och rörelser i elementära former.
• Att allt skall utmynna i en föreställning.
• Väcka intresse för fortsatt musicerande med blåsinstrument.

Skola, barn/skolform/period:
Nya Läroverket. Alla elever i år 3.
Planering projekt: Ht Vecka 37-38.
Genomförande: Ht Vecka (39) 40-49 Med fortsättning på Vt. 2012.
Redovisning: Grupperna redovisar löpande.
Utvärdering: Vecka 20

Projektet kopplar till följande mål i LGR 11:

Undervisningen i ämnet musik skall syfta till att eleverna utvecklar kunskaper som gör det möjligt att delta i musikaliska sammanhang, både genom att själv musicera och genom att lyssna till musik.

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar tillägna sig musik som uttrycksform och kommunikationsmedel. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskap att använda röst, musikinstrument, digitala verktyg samt musikaliska begrepp och symboler i olika musikaliska former och sammanhang” (LGR 11, sid 100)

”Undervisningen skall ge eleverna både möjlighet att utveckla en tilltro till sin förmåga att sjunga och spela och ett intresse för att utvecklas sin musikaliska kreativitet.” (LGR 11)

Ur LGR 11 centrala innehåll i ämnet musik för årskurs 1-3 (LGR 11, sid.100-101.)
• Sång och spel i olika former: unison sång, kanon och växelsång och ensemblespel.
• Imitation och improvisation med rörelser, rytmer och toner
• Rytm, klang, dynamik, och tonhöjd som byggstenar för att musicera och komponera musik.


Mål med projektet:
Vad kan deltagarna efter genomfört projekt? Vilken resa har deltagarna gjort?

• Alla eleverna ska ha provat att spela 2 st bleckblåsinstrument eller träblåsinstrument.
• De har lärt sig spela minst 3 låtar.
• Eleverna kan i viss mån följa en puls och rytm.
• Vi har tillsammans arbetat fram en redovisning/konsert.

Målet är uppnått när:
• När eleverna har provat på att spela instrumenten.
• När eleverna i viss mån kan känna puls och följa en rytm.
• När eleverna kan minst 3 låtar
• När konserten är genomförd.

Aktiviteter:
Eleverna delas in i grupper, ca 6 elever i varje grupp, som får spela två st bleckblås/träblåsinstrument under höstterminen. Lektionspassen är ca 45 minuter och innehåller musikalisk upplevelse i form av spel och rörelser. Lektioner kommer att bl.a. innehålla grundläggande tonbildning, ergonomi, improvisation, kunskap om instrumentens delar, puls och rytm övningar.

Medverkande pedagoger på Kulturskolan och i för, grund, särskolan:
Patrik Östholm (Trombon)
Magnus Plumppu (Trumpet)
Niklas Haak (Saxofon)
Göran Fröberg (Tvärflöjt)


Redovisning/utvärdering:
Redovisning sker löpande under projekts genomförande i form av ljudupptagning. Vidare kommer även en utvärdering göras om målet har uppnåtts med projektet samt hur man kan utveckla projektet under vecka 20.