MUSIKKRYSS MED BLÅSINSTRUMENT
Bakgrund
• Eleverna
skall få vara med på ett musikkryss.
• Eleverna skall gissa på åtta låtar som musiklärarna
spelar.
• De skall vara med och sjunga.
• Att arbeta med årskurs 2 och 3
• Väcka intresse för blåsinstrumenten genom att musiklärarna
spelar och berättar om instrumenten.
Skola, barn/skolform projektet vänder sig till samt period:
Skolor:
Rutviksskolan; Åk 2 och 3 (42 elever)
Kyrkbyskolan; Åk 2 och 3 (28 elever)
Hedskolan; Åk 3 (22 elever)
Alviksskolan; Åk 3 (16 elever)
Öhemsskolan; Åk 3 (28 elever)
Mariebergsskolan; Åk 2 och 3 (41 elever)
Munkebergsskolan; Åk 3 (25 elever)
Summa alla elever; 202 elever
Planering projekt:
Vecka 6-8
Genomförande: Från vecka 8 och framåt
Utvärdering: Vecka 20
Projektet kopplar till följande mål i styrdokumentet LGR-11:
• Undervisningen i ämnet musik skall syfta till att eleverna utvecklar kunskaper som gör det möjligt att delta i musikaliska sammanhang, både genom att själv musicera och genom att lyssna till musik.
• Genom undervisningen ska eleverna utveckla förmågan att
uppleva och reflektera över musik. Elevernas erfarenheter av musik ska
utmanas och fördjupas i mötet med andras musikaliska erfarenheter.
Därigenom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar sina kunskaper
om och förståelse för olika musikkulturer, såväl
den egna som andras. (LGR 11, sid 100)
Ur LGR 11 centrala innehåll i ämnet musik för årskurs
1-3 (LGR 11, sid.100-101.)
• Olika instrument från grupperna blås-, sträng-, tangent-och slagverksinstrument. Hur instrumenten låter och ser ut.
• Musik som knyter an till elevens vardagliga och högtidliga sammanhang, däribland nationalsången och några av de vanligaste psalmerna, samt inblickar i svensk och nordisk barnvisetradition.
Mål med projektet:
• Alla eleverna ska lösa ett musikkryss som innehåller åtta
låtar.
• Att eleverna ska få information om de olika blåsinstrumenten.
• Att eleverna skall bli intresserade av att spela blåsinstrument.
• Är att få träffa alla åk 3 elever på våra
områden (Sunderby/Gammelstad/Sörbyarna/Notviken/Bergnäset).
Målet är uppnått när (målkriterier):
• När eleverna har löst musikkrysset
• När eleverna har fått information om de olika blåsinstrumenten och dess egenskaper.
• När vi har träffat alla årskurs 3 elever på våra områden.
Aktiviteter:
Musiklärarna utarbetade ett musikkryss. På skolan spelade de en låt i taget som eleverna fick svara på en fråga om. När alla åtta låtar var spelade och frågorna besvarade hade eleverna kommit fram till ett ord som var lösningen på musikkrysset. Därefter berättade musiklärarna om de olika blåsinstrumenten (tvärflöjt, klarinett, saxofon, trumpet, trombon, valthorn och tuba). Det hela avslutades med en frågestund.
Utvärdering:
Diskussion samt kommentarer.
Positivt:
• Samarbetet
mellan blåslärarna.
• Engagerade pedagoger och elever på skolan
• Eleverna var duktiga på att lösa musikkrysset.
• Projektet var ett bra sätt att nå ut till många elever.
• Eleverna fick både se och höra blåsinstrumenten på
nära håll.
Negativt:
• Allt har varit bra.
Har ni nått ert syfte med projektet?
Om ej, varför inte?
Vi har uppnått vårt syfte med projektet enligt de mål vi satte upp.
Blev projektet som ni planerade det?
Om ej, vad blev annorlunda?
Dessvärre har vi inte hunnit träffa alla eleverna på våra områden. Vi skulle vilja fortsätta utveckla och genomföra projektet även inför läsåret 2013/14.
Vad har ni lärt er av projektet?
• Vi har
lärt oss att det är viktigt och uppskattat med denna typ av arbete
ute på skolorna då våra mål överensstämmer
med LGR 11:s mål.
• Vi har lärt oss av tidigare projekt att det är viktigt med
vår egen förberedelsetid så vi var bättre förberedda
denna gång samt att vi måste kommunicera avslutningsmomentets
tidpunkt bättre med skolan lärare.
Reflektioner och slutkommentarer
Bra samarbete med skolorna. Barnen var duktiga på att lösa musikkrysset. Det var kul för oss musiklärare att spela och göra ett projekt tillsammans. Vi hoppas att detta projekt kommer att leda till att många väljer att spela ett blåsinstrument framöver.
Medverkande pedagoger på Kulturskolan och i för-, grund-, och särskolan:
Niklas Haak,
Virve Lantto, Göran Fröberg och Magnus Plumppu.
Foto:Niklas Haak och Virve Lantto